O projektu
Registrace škol do projektu Ekopolis
uzavřena!
Registrace nových škol do projektu Ekopolis byla uzavřena.
Základní informace o projektu Ekopolis
Oficiální název: Vývoj metodické pomůcky pro
výukovou aktivitu zaměřenou na environmentální vzdělávání
Identifikační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/08.0024
Cílem projektu je vytvořit atraktivní stolní didaktickou hru,
která bude široce využitelná při výuce průřezového tématu
environmentální výchova. Každý žák se ocitne v roli starosty,
který postupně rozvíjí svoje městečko, a musí při tom vhodně
skloubit ekonomické, sociální i ekologické projekty. Součástí
projektu budou jak podrobné metodiky a pracovní listy, které ulehčí
učitelům práci, tak i atraktivní internetové rozhraní pro plnění
úkolů navázaných na reálné prostředí, ve kterém žáci žijí.
Pro koho je projekt určen?
Je určen především žákům a pedagogům 4. - 9. tříd základních
škol (vč. malotřídních) a žákům odpovídajících ročníků víceletých
gymnázií. S pomůckou bude možné pracovat i v prvních
ročnících škol středních.
Proč mít ve škole Ekopolis?
Environmentální výchovu není vždy jednoduché implementovat do
výuky přístupnou a dynamickou formou. Projekt Ekopolis představuje
atraktivní a účinnou pomůcku, která nejenže rozšíří znalosti žáků
v této oblasti, ale směřuje také k úpravě jejich postojů
a hodnot. Žáci budou ve hře postaveni do modelové situace, kdy se
budou muset samostatně rozhodovat a jejich úspěch bude záviset na
schopnosti zohlednit v průběhu hry různé jevy a souvislosti
z oblasti vztahů člověka k okolnímu prostředí. Navazující
pracovní listy a projekty pak umožní zasadit situace ze hry do
konkrétního prostředí, ve kterém žáci žijí.
Co školy v rámci projektu konkrétně
získají?
- Dostatečný počet kompletních herních souborů pro využití ve
třídě.
- Podrobně zpracované pedagogické materiály pro environmentální
vzdělávání a výchovu (náměty a podklady pro využití hry v hodinách,
náměty na projekty vztahující se ke hře, webové aplikace
podporující další využití hry).
- Finanční podporu pro školního koordinátora projektu, který
zajistí činnosti související s využitím her na škole.
- Projekt je spolufinancovaný z Evropského sociálního fondu a
státního rozpočtu České republiky. Pro tříleté období školních let
2009/10 - 2011/12 je přijat a realizován na celém území ČR (s
výjimkou Prahy, kde podpora v rámci tohoto programu není
možná). Díky financím ze strukturálních fondů EU je
k dispozici všem zapojeným školám zcela ZDARMA.
Související články:
Proč se
na školách nehraje víc her? (Učitelský zpravodaj)
Učení a hraní
pro 21.století (Rodina a škola) KOZÁK, Kryštof. Učení a
hraní pro 21. století?. In: Rodina a škola. Praha : SPN -
pedagogické nakladatelství. ISSN 0035-7766. Roč. 57, č. 2 (2010),
s. 24-25.
Recenze: Ekopolis - vstříc zelené
budoucnosti (www.deskovehry.com)
Postav město,
pochopíš víc (Lidové noviny)
Televizní akademie - Planeta Země (Česká
televize)
Přestože se v České republice počet obyvatel nezvyšuje,
staví se stále nové stavby. Místo aby se města zahušťovala, nadále
se osazuje nová a nová krajina, které nám brzy příliš nezbude. Jaké
jsou vyhlídky urbanismu do budoucnosti a jak lidi naučit jinak
o zástavbě přemýšlet? Architekt Pavel Hnilička představí
současné problémy urbanismu. Kryštof Kozák nás
seznámí s hrou Ekopolis, která se snaží hráče naučit přemýšlet
o městech v souvislostech. Novinky ve vědě představí Eva
Vlčková.
Píšou a mluví o nás:
Metodický portál RVP
Národní informační centrum mládeže (NICM)
Základní škola M. Choceňského, Choceň
Základní a mateřská škola Sázava
Základní škola Mšeno
Základní a mateřská škola Osov
Základní škola Pod Svatou horou, Příbram
Základní škola Dr. Edvardad Beneše,
Čakovice
Na projektu spolupracovali:
Vývoj hry:
Jiří Daněk, Jan Daněk, Jan Dřevíkovský, Jiří Dvořák, Ondřej
Kareš, Andrea Kosařová, Jan Kozák, Kryštof Kozák, Martina Kubešová,
Jan Pelán
Grafika:
Jan Dřevíkovský
Internetové stránky:
Filip Dvořák
Autoři metodické příručky:
Tomáš Matějček, Štěpán Peterka
Zvláštní poděkování:
Michala Zemková, Michal Franšic, Zdeněk Oheim, V. Sládečková,
Kateřina Jančaříková, Jakub Těšínský, Jiří Kulich, Jan Činčera,
Jiří Mikolášek, Anna Valouchová, Kristýna Karešová, Lenka
Galertová, Milena Novotná, Jakub Rajšl, Jana Havlíčková, Erik
Sičák, Roman Lang, Jana Karlová, sdružení TEREZA.
Zpět na Úvodní
stránku.
Zpět na stránku Pro
učitele.