Proč se ve školách nehraje víc her?
Jestli děti něco doopravdy baví, tak je to určitě hraní. Hraní
má spoustu podob, od jednoduché hry na babu přes hraní se
stavebnicí až třeba po budování civilizace při hraní na počítači.
Co ale vlastně způsobuje, že děti mají hraní tak rády? Především je
to pocit, že se alespoň na okamžik ocitly v jiném světě, kde
platí jiná pravidla a kde si mohou o svém postupu samy rozhodovat.
Ve většině her se nakonec ukáže, jestli zvolený přístup vedl
k úspěchu nebo ne (byl jsem chycen, postavil jsem hezkou věc,
porazil jsem počítačové protivníky). Přitažlivost hry tedy spočívá
ve vytvoření určitého herního prostoru, ve kterém si dítě může bez
obavy z negativních důsledků bezstarostně hrát, tj. zkoušet co
funguje a co ne. Vhodný postup je navíc zpravidla odměněn, ať už je
to symbolickým vítězstvím nad ostatními, postupem do dalšího
(obtížnějšího) kola či pochvalou za vytvořenou věc.
Při hrách se děti mimoděk naučí spoustu užitečných schopností a
dovedností, které se jinak získávají jen obtížně. Většina her
aktivně rozvíjí kompetence k řešení problémů, neboť se dítě musí
zorientovat v pravidlech hry a zvolit postup, který povede
k úspěchu. Případný neúspěch je vlastně problém, který se dítě
(hráč) pokouší nějak vyřešit. Spousta her také přímo rozvíjí
kompetence sociální a personální, kdy se dítě musí naučit reagovat
na ostatní hráče a upravovat podle toho svůj vlastní postup při
hře. Naučí se tak například, kdy je výhodné s ostatními
spolupracovat a ve kterých situacích je naopak potřeba jednat
hlavně sám za sebe. Hry jsou vhodné i k rozvíjení
komunikačních kompetencí, kdy děti nemají zábrany se v rámci
hry svobodně projevovat. V neposlední řadě se dá herních
mechanismů využít i k získání nebo prohloubení klasických
znalostí atraktivní formou.
Pokud tedy děti hraní baví a při hrách se toho dá navíc spoustu
naučit, proč se vlastně ve školách tak málo hraje? Jedním
z důvodů je přetrvávající představa, že hra je jen jakási
lehkovážná zábava (kratochvíle), kdežto škola se má věnovat
především závažnému a serióznímu učení. Toto závažné učení však
často spočívá pouze v nudném memorování předkládaných
informací. Děti jsou pak odměňovány či trestány hlavně podle toho,
nakolik vzorně opakují, co jim bylo řečeno. Z dětského pohledu
ale není takový typ hry příliš zábavný (i když vzdáleně trochu
připomíná pexeso), a tak není divu, že je škola často moc nebaví.
Znuděné děti se pak učí jenom velmi obtížně - jejich jedinou
motivací totiž je vyhnout se závažnějšímu postihu či trestu. Snahu
o zvýšení zábavnosti prostřednictvím hraní je tedy třeba chápat
především jako pokus o zvýšení motivovanosti a zájmu žáků o
probíranou problematiku.
Dalším důvodem malého využití her ve školách je mylná představa,
že hraní je pouze ztrátou času, který lze využít mnohem lépe. Pokud
je však hra dobře připravena, tak může naopak čas ušetřit a žáci se
klíčové pojmy naučí mnohem snáz a důkladněji. Pomocí hry také lépe
zvládnou v prostředí dané problematiky samostatně pracovat a
uvažovat.
Třetím důvodem, proč se ve školách tak málo hraje, je jednak
nedostatek vhodných her, ale zejména nedostatek vhodných metodik,
jak hraní vhodně a efektivně do výuky zasadit. U každé hry by totiž
mělo být učiteli jasné, co se při hraní mají žáci naučit, jak jim
k tomu má konkrétní hra pomoci a jak na hraní navázat další
výklad a aktivity žáků. Jedině v takovém případě totiž
zařazení hry do výuky ušetří čas i práci učiteli a zároveň se žáci
něco užitečného naučí.
Máte ke článku nějaký komentář? Vaše názory nás zajímají,
napište nám na ekopolis@scio.cz
Zpět na úvodní
stránku.